Disco2000 - Design

Möbler, inredning, design, arkitektur, auktioner, mode, konst, retro, vintage, Space Age, Sci-fi, fine art & annat roligt för en mer vackrare & spännande vardag. *Håller koll på de moderna, fräcka & udda möblerna, nya kollektionerna, prisvärda fynd, intressanta konstnärer, designers, arkitekter & fotografer etc.

2010-11-19

domestic nude in my livingroom...

Nytt prisrekord i Sverige för fotokonst! Prislappen hamnade på 2,1miljoner för Helmut Newtons underbara "domestic nude V : in my livingroom" nr 1/3 (v.ovan i bild). Det enda jag tänkte på efter Bukowski-auktionen var att detta var prisvärt...? Priset på bilden gör att den hamnar på top6-listan över världens dyraste fotografier. Tror att priserna på bra fotokonstnärer kommer fortsätta stiga. Övriga bra fotoutrop var Herb Ritts / female torso som gick för 100 000:- & Peter Lindberghs bild av Christy Turlingtom för Vogue som gick för 180 000:-
Tycker själv att Lindbergh´s fotografier kan vara av väldigt varierande kvalite vilket fått mig att aldrig riktigt falla pladask för hans bilder. Roligt var att det även fanns ett utrop av David La Chappele på auktionen, han är absolut en av mina egna favoritfotografer/videoregissörer & jag har tidigare skrivit om honom här på bloggen.

Labels: , , , , , , , , , , ,

2 Comments:

Blogger Lybtar said...

Oj, här lärde jag mig en hel massa nytt. Wow vilken prislapp det blev!!

5:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

hi, good site very much appreciatted

12:25 PM  

Post a Comment

<< Home