Disco2000 - Design

Möbler, inredning, design, arkitektur, auktioner, mode, konst, retro, vintage, Space Age, Sci-fi, fine art & annat roligt för en mer vackrare & spännande vardag. *Håller koll på de moderna, fräcka & udda möblerna, nya kollektionerna, prisvärda fynd, intressanta konstnärer, designers, arkitekter & fotografer etc.

2008-03-29

Taklampa - osäker datering

Bloggen handlar mest om "modern design" men ibland är jag tvungen att skriva lite om Jugend-perioden då jag själv älskar vissa prylar från denna epok (ca 1895-1917).
En grymt snygg taklampa med en karyatid auktioneras ut på Auktionskompaniet i Malmö den 31:e Mars. Den beskrivs vara en jugendlampa från tiden omkring 1900. Är själv väldigt osäker på denna beskrivningen& dateringen! På det jag kan se på bilden är det inte brons utan snarare en mässing/koppar-legering? Även detaljerna på lampan gör mig osäker, tror själv att den är en ny avgjutning. Jag lägger själv ett lågt bud på den för att jag älskar designen på den med drag från rokoko/barock etc, trots att jag med säkerhet tror den är ny...Svårbedömd utan att ha sett den i verkligheten.
Uppdatering 2008-04-20 : Troligtvis hade jag helt fel ? eller ? - Priset blev 52 000:-
I vilket fall som helst så var det ett högt pris, men förhoppningsvis prisvärt för köparen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home