Disco2000 - Design

Möbler, inredning, design, arkitektur, auktioner, mode, konst, retro, vintage, Space Age, Sci-fi, fine art & annat roligt för en mer vackrare & spännande vardag. *Håller koll på de moderna, fräcka & udda möblerna, nya kollektionerna, prisvärda fynd, intressanta konstnärer, designers, arkitekter & fotografer etc.

2008-03-06

Matti Suuronen. Futuro - Venturo / Drömhus

Det ryktas om att Matti Suuronen, 75år & numera bosatt i Esbo skissar på ett Futuro inspirerat hotell som är 100m högt!
Får hoppas att det blir verklighet av det. Tycker själv att Suuronens tidigare skapelser från 1960 & 1970-talet är fantastiska.
Futuro är allmänt känt som ufohuset, det har producerats på licens & köptes in av sammanlagt 25länder, än idag står husen / byggnaderna i en klass för sig själva. Hela konceptet med alla CF-hus (Casa Finlandias : Futuro & Venturo) är i mina ögon en fullträff. Idag vet ingen riktigt hur många CF-hus det finns kvar, men det poppar ständigt upp nya objekt på olika internetsidor, ibland hittar man dem som kiosker, bensinmackar, sommarhus, banklokaler & övernattningslyor. Jag vet med säkerhet att det finns ett par stående på olika industritomter & förfaller. Om ngn kör förbi ett förfallet / övergivet Suuronen-hus - Kontakta Mig! Skulle mer än gärna sätta en sådan på min tomt för att användas av mig & familjen som en extra stuga..
Länk med fakta om Mattia Suuronen

Labels: , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!
Det finns/fanns (osäker vilket) ett Futuro-hus ............. om .............................
...........hade huset som ........ i ett ..........område.
________________________________
Tack! Tack! Tack!
Skall genast kolla upp det.
Tar bort uppgifterna & infon tills vidare då jag verkligen vill ha detta!

TACK! TACK! TACK! Ännu en gång

7:00 PM  

Post a Comment

<< Home