Disco2000 - Design

Möbler, inredning, design, arkitektur, auktioner, mode, konst, retro, vintage, Space Age, Sci-fi, fine art & annat roligt för en mer vackrare & spännande vardag. *Håller koll på de moderna, fräcka & udda möblerna, nya kollektionerna, prisvärda fynd, intressanta konstnärer, designers, arkitekter & fotografer etc.

2008-03-27

Gösta Berg + Trensum

Börjar med att höja ett varningens finger! Tycker att det mesta just nu tyder på att hela auktionsmarknaden för moderna möbler/design nått sin absoluta priskulmen. Tycker att det mesta runt omkring påminner om tiden innan den förra börskraschen, så shoppa lugnt då jag tror prisbilden snart kommer att normaliserar/sjunka kraftigt. Dock kommer priserna höjas lite till innan kraschen kommer.
Hittade 2st bra objekt den kommande veckan :

1. Gösta Bergs fantastiska fåtölj Mågen med fotpall, gjord för Fritz Hansen/Dk. En rolig ankedot om Göste Bergs "Mågen" : Jag vet med säkerhet att ett stort antal av dessa finns på ett exklusivt hotell i Saudi fast de där felaktigen beskrivs som Danish Design på en liten plåtskylt. Just denna fåtölj har senast den 18:e Januari varit ute på försäljning, den klubbades då för ca : 50 000:-. Varför den säljs igen vet jag inte (Troligtvis har budgivaren ångrat sig/inte kunnat betala/varan varit prisbevakad)

En annan supersnygg möbel som också klubbas i veckan är : 2. Johannes Andersens soffbord för Trensum i Riopalisinder. Men även något är konstigt med detta utrop då just detta bord nu varit ute 3-4ggn på försäljning i samma auktionslokal. Det verkar som om att priset sjunker för varje gång det säljs, har för mig att summan den första gången var ca 30 000:-, skall bli intressant att se vad det går för denna gång. Jag gissar på ca 8000:- till 12000:- som borde vara en rimlig summa. Synd att inte auktionshuset skriver i varubeskrivningen varför bordet hela tiden återkommit fast det blivit sålt ?

Labels: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej. Fin ambition på din blogg, även om jag tycker att det är väldigt mycket övervikt på Lauritz objekt.

Vad får dig att tro att priserna på den här typen av objekt kommer att stagnera?

Mvh,

/Carl

3:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kan själv hålla med dig att många objekt kommer från Lauritz i bloggen, men de har ju ett stort utbud med intressanta prylar.
Försöker få med alla andra intressanta prylar jag hittar vart de än hittas ;)

*Jag tror att marknaden snart nått sin topp tillfälligt & att pengarna börjar ta slut i den senaste lånekarusellen med många upplånade huslån. Tror att vårens moderna auktioner i Sthlm kommer nå nya prisrekord men sen är det stopp för denna gången.

3:51 PM  
Blogger Unknown said...

Hej!
Flera olika bord har sålts på Lauritz under ett par år. 2007-03-22 såldes ett för 19'500 kr. 2007-10-28, 12'500 kr. 2008-01-25 såldes ett till Spanien för 36'000 kr. 2008-03-31, 14'500 kr. 2008-05-18, 8'000. 2009-04-30, 14'000 kr. 2009-07-17, 9'400 kr. Både palisander och teak, i varierande skick. Lägg till 20% på priserna, så vet ni vad köparna betalde. Jag hittade mitt på Auktionskompaniet 2007. För övrigt snyggaste soffbordet någonsin. Ihop med min Capri soffgrupp har jag troligtvis den snyggaste kombinationen i världen. / Uffe

10:01 PM  

Post a Comment

<< Home