Disco2000 - Design

Möbler, inredning, design, arkitektur, auktioner, mode, konst, retro, vintage, Space Age, Sci-fi, fine art & annat roligt för en mer vackrare & spännande vardag. *Håller koll på de moderna, fräcka & udda möblerna, nya kollektionerna, prisvärda fynd, intressanta konstnärer, designers, arkitekter & fotografer etc.

2010-05-03

Auktion - Vårens Moderna Stochholms Auktionsverk

Stockholms Auktionsverk har ett par intressanta utrop på Vårens Moderna 2010 (klicka på bilden ovan för förstoring).
Utrop 337/Bordsuppsats av WMF hade varit intressant om det inte varit för de saknade delarna, utropspris : 4-5000:-

Auktionens höjdpunkt är i mitt tycke den helt fabulösa Loetz-owl lamp, dvs Utrop 348 med nattens & mysikens fågel - Ugglan.
Den är helt förföriskt vacker & sägs vara gjuten i ett stycke. Tillverkad omkring 1895-1905 i ren jugend, tycker utropet är väldigt lågt satt om man ser till den internationella marknaden där man sett priser på över
$86 000 för snarlika högklassiska objekt/lampor.
(tänker bla på Pairpoints Owl Lamp som såldes på Julias i dec 2006 & den som såldes i Juni 2009) Lägger själv ett lågt bud eftersom kassan är lite tom för tillfället. Utropspriset är satt till 15-20 000:- Tror att jag kommer återkomma till detta utropet i senare blogginlägg då många rykten snurrar om bla provinsen som sägs vara av kunglig börd. Intressant!

Utrop 419 är också halvrolig, ett sideboard av Erik Wörtz....Just ett liknande till det jag skrev om i bloggen för ca 2år sedan & då förutspådde bli en framtida möbel för de moderna auktionerna;)
De stora auktionshusen har koll på Disco2000 ;)
Utropet är satt till 10-12 000:-
Utrop 442 är en egen favorit, Hvidt & Möllgards Boomerang Chairs som jag själv aldrig haft i min ägo, snygga & klassiska, utropspris 12-15 000:- Ett annat utrop som jag stannade till vid var utrop 454 med Grethe Jalks tubular chairs, första gången jag ser dessa på auktionsmarknaden. Kan bli en riktig prisraket då designen skriker "space age" vs. 1960-talet. Grymt snygga.

Katalogen till auktionen hittar Ni här, men skynda på, auktionen börjar imorgon / Over & out.


Labels: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

uggle lampan såldes på tradera för några månader sen för cirka sextusen

11:13 PM  

Post a Comment

<< Home