Disco2000 - Design

Möbler, inredning, design, arkitektur, auktioner, mode, konst, retro, vintage, Space Age, Sci-fi, fine art & annat roligt för en mer vackrare & spännande vardag. *Håller koll på de moderna, fräcka & udda möblerna, nya kollektionerna, prisvärda fynd, intressanta konstnärer, designers, arkitekter & fotografer etc.

2009-05-06

Trensum Soffa (the queen of Sofas;)

Vet inte varför men jag är helt förälskad i mina Johannes Andersens Trensum soffor (Tv-Kväll).
Den nyfunna i grön klädsel gör sig utmärkt på altanen;) Har sett den gå på auktion 2ggn i år, Den ena med jakarandeben klubbades för 15 000:- & den andra med teakben för 3700:- (på en mindre bondauktion, var nog många som inte visste vad de gick miste om). Jag har ännu inte sett Tv-Kväll hos de största handlarna, där finns bara Trensums Capri. Om någon skall sälja sin Trensum så försök ta dem till de stora internationella auktionerna, de kan gå för +$25 000 med lite tur & rätt marknadsföring. Här hemma brukar de kosta ca 5000:- till 25 000:-

Labels: , , , , , , ,

16 Comments:

Anonymous Anonymous said...

http://www.blocket.se/vastmanland/SoffgruppTrensum_Capri_24176699.htm?ca=9&w=1

6:38 PM  
Blogger Nelly Paula said...

Hej.
Behöver hjälp med att sälja en soffa soff bord + fåtölj....hela gruppen är böjd som en halv måne orginal tyg + extra tyg med... det är Trensum med unik arkitekt Nanna Ditzel och Johannes Andersen....vad gör jag?
Hälsningar: karolinenpbergman@gmail.com

7:55 PM  
Anonymous Disco2000-admin said...

Oj, ber om ursäkt för de sena svaren.

Karoline :
Nanne Ditzel för Johannes Andersen lät superintressant !
Kontakta Bukuwskis alt. Sthlms auktionsverk. Där kan du få ett skapligt utrop på deras "Moderna auktioner".

Om du orkar krångla & få in ordentligt med pengar så vänd dig till Christies, det brukar kosta väldigt mkt med transporter etc till utlandet men det kan ge en bra utdelning ifall de är intresserade.

Anonym :
Snygg grupp, har faktiskt aldrig sett bordet innan.
Hoppas du får ett bra superbra pris.
Om stoppningen hade varit felfri så hade jag nog själv lagt ett skambud på den ;)

7:52 PM  
Anonymous Disco2000-admin said...

Karoline :
Hör gärna av dig igen med en bild på Nanne Ditzel-soffan, skulle mer än gärna se hur den ser ut ;)

1:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

TV kväll är ritad av ägaren till Trensum Tage Persson. Ritades 55 eller 56 enligt Nilsson Möbelform Trensum.

11:50 PM  
Anonymous Disco2000-admin said...

GöranT :
Låter mer än superintressant !!!
Finns det fakta/dokument på det eller är det bara hörsägen ?

Hade gärna velat veta mer, samma sak med Capri då jag länge haft på känn att det kanske inte är JHS som ligger bakom den ?

Det som är lite udda är att en av mina egna Trensum soffor är märkt med JHS samt Holmbergs/Trensum.

Vill veta mer ;)
Hör gärna av dig igen.

12:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har varit på fabriken i Trensum. Nilsson är mellan 75-80 år. Han har visat mig kataloger och diabilder på olika soffor. Säger att Johannes Andersen kom till Trensum ca 57-58. TV kväll gjordes innan dess. Andersen har dock ritat en snarlik soffa. En finns kvar på fabriken. Jag har sett den. Jag har köpt in en TV kväll som Trensum skall hjälpa mig att klä om i koksgrått. Hälsningar Göran T
retrostil.se

9:36 AM  
Anonymous Disco2000-admin said...

GöranT:
Superintressant, skall försöka forska vidare själv, vi håller kontakten framöver / L

2:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Capri är ritad av Johannes Andersen enligt Nilsson. Dock var de inte i skinn som man kan se numera. Göran T

2:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

TV-kväll ritades av Johannes Andersen och Hans Erik Johansson (representant för Trensum) kom på namnet. Detta var i TV-ålderns barndom i början av 60-talet.

5:15 PM  
Anonymous Disco2000-admin said...

"TV-kväll ritades av Johannes Andersen och Hans Erik Johansson (representant för Trensum) kom på namnet. Detta var i TV-ålderns barndom i början av 60-talet."

Har precis också fått samma uppgifter "halv"-bekräftade, dvs att Johannes Andersen ritat/designat Tv-kväll & att H E Johansson varit inblandad.
Återkommer snart med ett blogginlägg Tv-kväll..

Du som skrev här i bloggen, hör gärna av dig på min email.

7:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej. Jag har en sådan soffa som jag skall klä om i koksgrått. Jag har talat med nuvarande ägarna till Möbelform i Trensum. De har broscyrer på soffor som de gjorde på 50-60 talen. Enligt deras åsikt ritades TV soffan av dåvarande ägaren Tage Andersson ett antal år innan Johannes Andersen var i Trensum. De säger också aatt de köpte olika benställningar på ett flertal fabriker i Småland. Trädetaljer ( bord m.m.) gjordes inte i Trensum. Dessa köptes in. GTA

9:17 PM  
Anonymous disco2000-admin said...

Svårlöst fall;)
*Alla uppgifter är mer än intressanta, fortsätt maila, skriva i bloggen etc.

Har fått uppgifter från ett designintresserat par som köpte Tv-kväll omkring 1958-60, de köpte den för att de var intresserade av Johannes Andersen.

Väntar just nu på en möbelkatalog från tiden då soffan släpptes där det enl.uppg skall stå att Johannes Andersen gjort den.
(av paret som köpte sin soffa ny;)

För att göra det ännu mer förvillande har jag sett samma soffa med olika märkningar,
bla en stämplad : Trensum / utförd av K.Holmberg i Götene - J O HS.

3:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Se min TV soffa från Trensum som finns på Gottoget. Göran T

6:52 PM  
Anonymous Disco2000-admin said...

Hmmm, ser nu att även inlägg som jag gjort plockats bort där jag "citerat" vad föregående kommentarer sagt,
bla den om att Hans Erik Johansson sägs om Hans Erik Johansson namngav Tv Kväll eftet att Johannes Andersen gjort den.
Vem är det som lyckats med detta & varför ?
Är det någon som inte vill veta vem som gjort soffan, hmmm...???
Jag byter lösen Nu!

2:26 PM  
Anonymous disco2000-admin said...

Har någonstans en auktionskatalog med just detta utropet, nu är det några år sedan.
Skall se om jag kan återkomma.
Har själv sett samma soffa ute på olika auktioner i sverige det sista året för låga belopp. (under 5000:-) men de har varit i väldigt risigt skick.
Har själv lyckats komma över 3st men nu i efterhand insett att vi bara behöver 2;)

1:16 AM  

Post a Comment

<< Home