Disco2000 - Design

Möbler, inredning, design, arkitektur, auktioner, mode, konst, retro, vintage, Space Age, Sci-fi, fine art & annat roligt för en mer vackrare & spännande vardag. *Håller koll på de moderna, fräcka & udda möblerna, nya kollektionerna, prisvärda fynd, intressanta konstnärer, designers, arkitekter & fotografer etc.

2008-12-10

Soffa / Soffor / Sofa - Top 2 till 6

Ett känt faktum är :
Antagligen har man en snygg designsoffa som är obekväm eller så har man en "fulsoffa" som är skön utan ett designnamn bakom sig, varför inte kombinera ? Snygg & skön.
Här är mina egna absoluta favoriter i soffväg som både är bekväma & snygga, min egna Top6 lista.

Fr. Vänster till höger :
Top 2 : Fredrik A. Kayser för Vatne Möbler i Norge, fulländad soffa som har lite extra av allt, otroligt ren & snygg design, små mässingfötter för stabilitet. Denna soffan har ibland legat på förstaplatsen för mig men har nu fått ge upp för Top 1.
Top 3 : Hans Erik Johanssons organiska soffa för Westbergs Furniture i Tranås 1966-67. (Finns en annan snygg variant med utåtgående armar som är lika snygg)
Top 4 : H.W Kleins banansoffa för Bramin, Danmark. En outsider som är superfräck med rätt tyg.
Top 5 : Ännu en soffa från Trensum dyker upp på femteplatsen, vet inte vem som är deignern men enl.uppgift skall det vara Johannes Andersen även här, tycker dock själv att den är snarlik en soffa av Illum Wikkelsö.
Top 6 : Okänd design/fabrik, men superskön design som måste komma från sent 60-tal/tidigt 70-tal.

Labels: , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du har missat Trensums Capri!

4:05 AM  
Blogger Admin said...

Hej, har inte missat Trensums Capri. Tycker att den är snygg men dock inte så snygg att den platsar på min top6 lista;)
Har på min förstaplats istället Trensum / tv-kväll som är lite fräckare i mitt tycke;)
/Admin

11:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hittade din blogg av en slump. Din smak i möbler sammanfaller mycket med min. Visste inte att F. Kayser gjorde en soffa. Otroligt snygg.De andra var nya för mig och mycket snygga de med.

Jag var i Trensum för 2 år sedan och träffade de som driver företaget vidare. Jag gillar mycket av deras produktion och är lite fascinerade av de. Jag kommer att åka till Blekinge igen för att se om inte jag kan få fram mer info om deras produktion.

4:37 PM  
Blogger Vinyl 11 said...

OJ! Jag har letat formgivare till våran bruna soffa i några år nu, och fick av en slump se den på en bildgoogling! F. Kayser är det alltså. Hittade bara en som hade fåtöljer till salu men det var ju 3-piece (inkl soffan) tyvärr. Och dyyyyyrt! =)

Vi fyndade vår på blocket för 1960 kr =)

Superblogg, tycker absolut att du ska börja uppdatera den igen!

3:23 PM  

Post a Comment

<< Home